Návod na montáž
Podložky pro změnu odklonu zadních kol.
Při málém zatížení auta stojí zadní kola neupraveného auta do "V". Při zatíženém stavu pruží do "II" až "A".
Guma 145/80 R13 na klasickém ráfku 4J prochází asi 10-15 mm daleko od vnitřní hrany podběhu.
Podložky změní dráhu, kterou opisuje kolo při pružení címž se dosáhne následujícího stavu:
Nezatížené a málo zatížené auto (2 osoby + malý náklad) má postavení kol "II".
Zatížené auto (3-4osoby + náklad) pruží do postavení "A" a velmi zatížené pruží silně do "A"
Guma prochází 20-30 mm daleko od vnitřní hrany podběhu, což umožňuje použití širších ráfků a pneumatik, nebo dokonce převařených disků či litých kol.
Podle objektivních zkušeností auto lépe sedí.
Montáž je ukázaná na autě z vinutým provedením pružin vzadu. V podběhu je na vnitřní straně méně místa což při silném propružení u klasického ráfku a pneu způsobuje nárazy pneumatiky nebo ráfku do vrchní části pružiny.
Proto je u aut od 4/1988 tato úprava možná jen s jinými ráfky. V tomto případě převařené disky o 25mm a šířka 4,5J (Wartburg).
Auta s listovou pružinou vzadu mohou tyto podložky použít s jakýmikoliv ráfky i pneumatikami!
Úprava je nehomologovaná, avšak odpovídá provedení, které v Německu homologaci má. Takže v Německu montáž na auto lze zanést do dokladů. Třeba se v ČR jednou dočkáme právních úprav, které to také umožní.
Potřebný materiál a nářadí:
- Podložky nápravy 2ks
- Klíč 19 (trhák, gola+ráčna)
- Klíč 13
- Šroub M8x60 1ks
- Matice M8 nebo M10 3-4ks
- Šroub M12x100 (stoupání 1,5) 2ks
- Vějířová podložka M12 2ks
- Trocha oleje nebo vazelíny
- Gumová uložení nápravy (pokud jsou vychozené) 4ks
Před montáží odklon kol do "V"
Auto dobře a vysoko podložíme na obou stranách např na stavitelné trojnožky.
Vhodnější je samozdřejmě auto-zvedák.
Podložky se montují jako prodloužení stávajícího uchycení náprav.
Před montáží vypadají úchyty takto:
Vyšroubujte šrouby M12 držící nápravy zespod a zároveň šroub M8 držící rozvodku brzd.
Pohled na podložky spolu se sundanými miskami náprav a šroubem M8x30.
Šroub M8x30 nahraďte M8x60.
Šrouby M12x70 (1,5 stoupání) nahraďte M12x100 (1,5 stoupání). Tento typ drží na rámu přední listové pero.
Nápravy opatrně odkloňte směrem dolů a dozadu aby jste mohli nasadit podložky.
Musí dosednout celou plochou a lehce na výstupek z karoserie! Pokud to nejde, oklepejte rez a nečistoty menším kladívkem.
Spodní díl podložky (šipka) lehce natřete olejem nebo vazelinou aby šla gumová vložky nápravy dobře nasadit.
Pokud podložky dobře drží na karoserii, přitlačíme oka náprav na podložky a zespod lehce/rukou zašroubujeme namazené šrouby s miskami.
Nezapomeňte dát pod hlavy šroubů vějířové podložky M12.
Klíčem 19 dotáhněte zespod šrouby náprav. Rozvodkou brzd prostrčte šroub M8x60 a nahorů natočte matice nebo trubičku cca 25-30mm dlouhou.
Na obrázku jsou tyto (2ks M10, 2ks M8) označené šipkou. Trubička by byla vhodnější. Přitáhněte šroub M8 napevno. Zároveň dotáhněte silou šrouby M12.
Po spuštění na zem a propružení náprav vypadá odklon kol následovně. Na fotografii již převařené ráfky 4,5J.
Autor: Jan Komenda, Trabant gang Brno
www.trabantsraz.cz